..:: Rasowanie - Rasowanie dla każdego ::..

Rasowanie dla każdego, czyli przeróbki, porady dla wszystkich którzy chcą zwiększyć moc swojego motorka.

Olej - silniki dwusuwowe wymagają do poprawnej pracy mieszanki benzyny z olejem zapewniającej im odpowiednie smarowanie. Standardowa mieszanka dla Rometów to 30:1 z olejem. Najczęściej używanym olejem jest Mixol. Jeśli chcesz podrasować swój motorek nie używaj tego oleju! Mixol powoduje osadzanie nagaru na głowicy i denku tłoka i co kilka tyś. km (ok. 7tyś.) te elementy wymagają czyszczenia. Najlepszym olejem jest Husqwarna (do pił motorowych). Olej ten umożliwia osiągnięcie maksymalnych obrotów silnika, a co za tym idzie i prędkości maksymalnej. Ma też jeszcze jedną zaletę: stosując ten olej zapobiegniemy dymieniu spalin. Dobrymi olejami są też: Elf Moto 2DX Ratio, Esco 2t lub podobne oleje do dwusuwów znanych koncernów.

Paliwo - w chwili gdy piszę ten tekst etylina 95 bezołowiowa kosztuje 3,60zł\l i jest to najtańsze z najlepszych paliw. Starsze silniki (Komar) które sprężają mieszankę paliwowo-powietrzną do wartości mniejszych niż 8 nie wykorzystują w pełni zalet wysokooktanowych paliw. Jeśli twój motorek ma sprężanie rzędu 9-10 możesz z powodzeniem stosować benzynę 98 oktanową. Jest co prawda sporo droższa ale oferuje dobre osiągi. Najlepiej by było kupować benzynę 98 na stacjach Orlen - wiem z doświadczenia, że paliwa tego producenta oferują najlepszą wydajność i mniejsze zużycie.

Nagar - nagar jest naszym wrogiem, uniemożliwia odpowiednie chłodzenie silnika, a przez to szybsze jego zużycie. Jeśli stosujesz odpowiedni olej (czyt.: Husqwarna) możesz pozostać jedynie przy oczyszczaniu tłumika i kolanka z nagaru. Jeśli używasz Mixolu lub oleju Lux będziesz musiał usunąć nagar także z tłoka i oczyścić pierścienie.


Spaliny - ważna jest też szczelność układu wydechowego. Układ: kolanko - tłumik powinien być idealnie szczelny. Aby to sprawdzić uruchom silnik i zatkaj wylot tłumika - silnik powinien się dławić, a najlepiej będzie gdy zgaśnie - będzie to świadczyło o szczelności układu wydechowego. Gdy po zatkaniu wylotu silnik nie reaguje to jest bardzo źle. Spaliny znalazły nieszczelności i w czasie jazdy na wyższych obrotach tymi otworami będą wydostawały się na zewnątrz. Te nieszczelności będą powodowały zawirowania w spalinach i uniemożliwią osiągnięcie maksymalnych obrotów! Uszczelnij złącze kolanka z tłumikiem a także kolanka z cylindrem (najlepiej sznurkiem azbestowym lub specjalną podkładką).

Regulacja - czasami gdy wydaje ci się że twój sprzęt kiedyś pracował lepiej a teraz jego osiągi zmalały może okazać się, że niektóre jego elementy (gaźnik, zapłon) uległy rozregulowaniu. Należy je także wyregulować wg danych producenta. Czasami dobre efekty daje zwiększenie ilości paliwa i powietrza w mieszance - spowoduje to co prawda wzrost zużycia paliwa, ale poprawi przyspieszenie i prędkość maksymalną motorku.

Sprężanie - aby w pełni wykorzystać zalety paliw wysokooktanowych należy zwiększyć sprężanie. Zdejmujemy głowicę i zeszlifujemy max. 2mm z jej powierzchni. Trzeba uważać aby po zeszlifowaniu tłok nie uderzał w elektrodę świecy lub w komorę spalania (jeśli tak się stanie komorę powiększamy papierem ściernym). Następnie polerujemy papierem ściernym o gradacji 200, później 400 a na końcu najdrobniejszym jaki uda się nam kupić. Całość płuczemy w benzynie aby pozbyć się opiłków. Rezygnujemy również ze standardowej podkładki pod głowicę i dorabiamy nową o grubości max 0,3mm. Ja zrobiłem taką z puszki po piwie (?!) i spisuje się znakomicie. Uszczelkę sklejamy silikonem wysokotemperaturowym i dociągamy głowicę. Uwaga opisanego tu zabiegu podsprężania nie powinni stosować użytkownicy Simsonów ponieważ w ich wypadku silnik po takich przeróbkach zaczyna dzwonić, a łożyska na wale zużywają się znacznie szybciej.

Polerowanie - aby podnieść prędkość obrotową silnika należy umożliwić mieszance jak najszybsze przemieszczanie się wewnątrz cylindra. Polerować należy kanał wylotowy, kanał wlotowy, kartery w silniku, denko tłoka i jego wewnętrzną część oraz wypolerować głowicę, a dokładnie komorę spalania. Polerować można bardzo drobnym papierem ściernym lub specjalną pastą polerską. Kanały wylotowe i wlotowe należy polerować papierem o gradacji 180 a później wyrównać najdrobniejszym i wypolerować pastą.

Po tych przeróbkach silnik zyska na mocy, dynamice i zwiększy się prędkość maksymalna motorku (przykład: mój Romet 50T-1 standardowo: 2,5KM przy 5800obr\min, v,max 55km\h, po przeróbkach: moc ok. 3KM przy 6100 obr\min, v. Max 65km\h).


.:Menu:.