..:: Porady - Oleje do dwusuwów ::..

W czasie pracy silnika tłok i pierścienie ocierają o cylinder. Aby zmniejszyć tarcie w silnikach dwusuwowych, przedłużyć żywotność silnika i zmniejszyć szkodliwe nagrzewanie stosuje się smarowanie mieszankowe (paliwo jest mieszane z olejem). Na początku lat 70 i 80 podstawowym olejem z którym mieszało się paliwo był olej LUX10. Olej ten miał wiele wad m.in. słabo mieszał się z benzyną, po dłuższym postoju osiadał na dnie zbiornika, pozostawiał ogromne ilości nagaru na tłoku, pierścieniach i w komorze spalania. Powodowało to, że po ok. 2000km należało oczyścić nagar z silnika w przeciwnym razie ulegał on przegrzaniu i zacierał się. W późniejszych latach zaczęto stosować olej Miksol i Miksol S. Podobnie jak Lux10 pozostawiał on nagar i oferował słabe właściwości eksploatacyjne. Był jednak tani i dostępny na każdej stacji benzynowej. Obecnie producenci i rafinerie, zarówno krajowe jak i zagraniczne, oferują całą gamę olejów. Do najpopularniejszych zalicza się: Mixol, MixolS, Mixol 2T (Orlen), Husqwarna, Sthil, Mobil 2T, Mobil 2T Extra, Shell 2T, Castrol. Mixol i MixolS są o klasę lepsze od swoich poprzednika ale nadal są to oleje mineralne- pozostawiają nagar. Sprawa ma się inaczej w przypadku Mixola 2T produkowanego przez Orlen. Jest to pół syntetyk a więc teoretycznie nie powinien pozostawiać nagaru. Cena w granicach 12zł za litr co daje mu najlepszy stosunek ceny do jakości. Na takim oleju jeździ Urban swoim Simsonem. Po przejechaniu 2000km i odkręceniu głowicy była pokryta cieniutką warstwą brązowego nalot, który bez problemów dało się usunąć bez użycia papieru ściernego. Oleje do pił motorowych Husqwarna to pozycja dla amatorów rasowania. Olej jest drogi ale znacząco poprawia osiągi pojazdu. Przykład: Romet 50T-1 (rocznik 1979! ) na oleju Husqwarna mieszanym w stosunku 1:35 uzyskuje prędkość maksymalną większą o 5km\h niż na Mixolu 2T! Znacząco poprawia się też dynamika i przyspieszenie. Silnik błyskawicznie i bez opóźnień cechujących polskie silniki reaguje na dodanie gazu. Olej pozostawia tylko cienki nalot na głowicy i denku tłoka. Nieco gorsze osiągi daje olej Sthil (prędkość większa o 3km\h). Reszta jak w oleju Husqwarna ale źle znosi świece o dużych wartościach cieplnych (Iskra F100) tzn. pozostawia cienką warstwę czarnego osadu. Mobil 2T to prawdziwy olej pół syntetyczny oferujący doskonałą ochronę silnika i maksymalną trwałość podzespołów. Taki olej leje do Yamahy panadol. Cena 35zł za litr. Jego droższa wersja Mobil 2T Extra to olej w pełni syntetyczny (nie pozostawia nagaru – spala się w 100%). Cena 60-75zł litr. Olei Shell i Castrol do dwusuwów nie mieliśmy okazji testować ale oferują one podobne parametry jak Mobil 2T Extra.
.:Menu:.